Retur och Reklamation

Är du inte nöjd med din produkt eller upplever att den är defekt, kan du returnera eller reklamera den. Vi vet att det kan vara svårt att veta hur man ska gå tillväga när det gäller returer och reklamationer - och vilka villkor som gäller. Därför har vi samlat ihop de vanligaste frågorna och svaren här.


  • Kan jag ångra mitt köp?

    I Elitfönster Webbutik säljer vi två typer av produkter: lagervaror och beställningsvaror.

    På alla lagervaror har du alltid öppet köp i 14 dagar från det att du tar emot leveransen. Vill du göra en retur ska du meddela oss innan du skickar tillbaka produkten.

    Du kan göra en retur även om du öppnat förpackningen och provat produkten. Observera dock att vi har rätt att göra avdrag på återbetalningen motsvarande beräknad värdeminskning på produkten.

    Beställningsvaror i Elitfönster Webbutik är specialtillverkade efter just dina specifikationer och innefattas därför inte av ångerrätten.

  • Hur gör jag en retur?

    Det är alltid tråkigt när något inte lever upp till förväntningarna, oavsett orsak. Vi vill alltid att du ska vara nöjd med de produkter du köper i Elitfönster Webbutik!

    Du har alltid rätt att returnera lagervaror inom 14 dagar från det att du fått beställningen. Tänk på att ångerrätten inte gäller beställningsvaror, så som produkter tillverkade efter önskat mått och färg.

    Gör en retur så här:

    • Meddela oss att du tänker göra en retur. Bäst är att skicka ett mail till konsumentservice@elitfonster.se

    • Vi skickar en ångerblankett/returfraktsedel.

    • Lägg blanketten tillsammans med produkten du vill skicka tillbaka och förpacka det väl.

    • Följ instruktionerna på returfraksedeln.

    • Så fort vi tagit emot och behandlat returen hör vi av oss.

    • Återbetalningen för din retur sker inom 14 dagar från det att returen kommit till oss och sköts av vår betalpartner Klarna. Du når dem enklast via deras app eller hemsida www.klarna.com/se/kundservice - där du även kan välja att pausa din faktura under returprocessen.

      Elitfönster ansvarar ej för försenade fakturainbetalningar. Observera att fraktkostnaden för ordern ej återbetalas då det är en förbrukad tjänst vid fullbordad leverans.

  • Till vilken adress ska jag skicka returen?

    Skicka till:

    Elitfönster Produktion AB
    Vagnvägen 8
    364 42 Lenhovda

    OBS! Tänk på att inte skicka med postförskott.

  • Kostar det någonting att göra en retur?

    Vi tar inte ut någon avgift för att göra en retur. Däremot återbetalar inte ursprungsfrakten då det är en utnyttjad tjänst.

  • Har ni mottagit min retur?

    Du kommer att få en bekräftelse via mail så fort vi fått din retur. Det kan ibland ta upp till 14 dagar för en retur att komma till oss och behandlas i vårt lager.

  • Får jag en ny faktura på det kvarvarande beloppet om jag gör en retur?

    Ja, finns det någonting kvar att betala på fakturan så skickar Klarna en uppdaterad faktura via mail till dig efter att vi har behandlat din retur. Exempel på detta är fraktkostnaden som ej återbetalas vid utnyttjad returnering. Du kan alltid se din aktuella faktura i Klarnas app eller på hemsidan www.klarna.com/se

    Tänk på att Elitfönster Webbutik inte tar ansvar för eventuell dröjsmålsränta som kan uppkomma på fakturan när att du väntar på en retur. Klarna erbjuder möjlighet att pausa fakturor under tiden returen behandlas. Vi rekommenderar att du utnyttjar den möjligheten, eller betalar hela fakturan direkt för att sedan få en återbetalning efter att returen är slutförd.

  • Hur gör jag en reklamation?

    I Elitfönster Webbutik strävar vi alltid efter att endast sälja produkter med premiumkvalitet. Om du upplever att det är något fel på produkten du köpt i webbutiken följer du denna länken och gör din anmälan med så utförlig information och dokumentation som möjligt. Vi löser sen reklamationen tillsammans, utifrån varje fall.

    Reklamationsanmälan

  • Vad har ni för garantier?

    På produkterna i Elitfönster Webbutik lämnar Elitfönster följande garantier:

    • 2 års funktionsgaranti på persienner och myggnät
    • 2 års garanti på reservdelar

    Om du har köpt tillbehör eller reservdelar i Elitfönster Webbutik och vill åberopa garantin mailar du ordernummer och ärendebeskrivning till konsumentservice@elitfonster.se så hjälper vi dig vidare.

  • Kan jag laga mina fönstertillbehör?

    Att reparera persienner/solskydd som lekman är oftast rätt komplicerat; vi rekommenderar därför att istället köpa nya. Vid en reklamation/garantiärende kommer Elitfönster ta beslut från fall till fall om det är mest lämpligt att skicka en ny produkt eller låta en servicetekniker komma hem till dig för att lösa problemet.

    Elitfönster Webbutik erbjuder ingen lagningstjänst utanför reklamationer/garantiärenden.